Panik atağa iyi gelen şeyler

Panik atağa ne iyi gelir? Panik atağa iyi gelen yiyeceklerle panik atağı atlatabilir miyim? Panik atak tedavisi psikiyatri tedavisi ile mi psikolog terapisi ile mi çözülür.

P.B. PSİKOLOG BERAT HAZAR
Panik atak kökeninde anksiyete bozukluğu olan bir psikolojik bozukluktur. Panik atak normal seyir eden anksiyetenin tersine ani doruk noktalarına ulaşan anksiyete 10 dakika civarı sürebilir bu süreçte delirme, ölme korkusu kalp çarpıntısı, nefes alışverişte zorluk oluşur. Panik atak sorunu hem psikolog hem psikiyatr ortaklığında çözülen bir bozukluktur.
P.Ş. Psikolog Şerife ÇINAR
Panik Atak Nedir ? Belirtileri nelerdir? Tedavi Yöntemleri Nelerdir? Panik Atak Nedir? Panik atak, görünürde belirgin bir neden olmamasına rağmen şiddetli fiziksel belirtilerle kendini gösteren yoğun korku atağıdır.Panik atak anı çok korkutucu ve şiddetlidir. Panik atak yaşayan kişi kalp krizi geçirdiğini veya öleceğini düşünebilir. Panik atağın en belirgin özelliği nerede ve nasıl ortaya çıkacağının bilinmemesidir. Aniden ortaya çıkar 10 dakika içerisinde atak en yüksek seviyeye ulaşır 15 dakika içinde sonlanır. Ancak bazen 1-2 dakika bazen de bir saatten uzun olabilir. Bazı hastalar uykuda da atak geçirebilirler. Panik atakların sıklık ve şiddeti değişkenlik gösterir. Tüm dünya da yapılan çalışmalar panik bozukluğun genel nüfus içindeki yaygınlığının %1.5-3.5 arasında olduğunu göstermektedir. Panik bozukluk kadınlarda erkeklere göre 2-3 kat daha fazla görünmektedir. Panik Atak Belirtileri Nelerdir? Belirtiler, yoğun çarpıntı, terleme, nefes darlığı, titreme soluğun kesilmesi, göğüs ağrısı, baş dönmesi, bayılacak gibi hissetme başlıca görünen panik atak belirtileridir. Ataklar kişinin günlük yaşamını olumsuz şekilde etkilemektedir. Panik atak yaygın anksiyete bozukluğunun bir parçasıdır . Görülme sıklığı kadınlarda daha fazladır. Panik Atak Nasıl Gelişir? Kişi panik atakları yaşadığın da bu ana ait olumsuz tecrübeyi üzerinden atamaz. Sürekli olarak korku duyduğu o ana ve görülen bedensel yanıtlara karşı bir beklenti taşır. Panik Atak Kişinin Yaşamında Ne Gibi Değişliklere Yol Açar ? Tedavi edilmeyen panik atak yaşam konforunu ciddi anlamda bozabilir. Bunlar : -Depresyon -İş ve okulda sorunlar -Sosyal ortamdan kaçınma -Evden çıkma korkusu Panik Atak da Tedavi Yöntemleri Nelerdir? Panik atağın tıbbi tedavisi mümkündür. Panik atak da ilaç tedavisinin yanı sıra gevşeme ve nefes egzersizleri de faydalıdır. Panik atak hastalarına ayrıca düzenli egzersiz yapmaları da önerilir. Ayrıca psikoterapi panik atak tedavisin de son derece etkilidir. Panik Atak tedavisin de TMS yöntemi Panik atak tedavisin de TMS yöntemi olumlu sonuçlar vermektedir. Psikoterapi, ilaç ve TMS tedavisi birbirlerini tamamlayacak şekilde panik atak tedavisinde kullanılabilir.
Panik Bozukluğu, tedavisi mümkün bir hastalıktır. Bugün için etkinliği bilimsel araştırmalarla kanıtlanmış iki türlü tedavisi vardır. Bunlar: 1.İlaç tedavisi, 2.Bilişsel-davranışçı tedavi 1. İlaç Tedavisi: Panik Bozukluğunun tedavisinde, beyin sinir hücrelerindeki bozuk olan hormon faaliyetlerini düzelterek Panik Ataklarını önleyen ilaçlar kullanılmaktadır. Halen, ülkemizde bu hastalığa iyi gelen oldukça fazla sayıda ilaç bulunmaktadır. Doktorunuz bu ilaçlardan birisini seçerek, az bir dozla başlamanızı önerecek ve düzenli kontroller ile dozu gerektiği kadar artıracaktır. İlaç tedavisi en az bir yıl sürdürüldükten sonra yavaş yavaş azaltılarak kesilecektir. 2.Bilişsel-davranışçı tedavi: Bu tedavi yönteminde iki amaç vardır: 1. Hastanın, aslında tamamen “zararsız” olan Panik Atağı belirtileri hakkındaki yanlış bilgi ve inanışlarının düzeltilmesi ve hastanın bu belirtiler ile korkmadan baş edebilmesinin öğretilmesi amaçlanır. 2. Panik Atağı geleceğinden korktuğu için tek başına bulunmaktan kaçındığı yer ve durumlarla aşamalı bir şekilde tekrar tekrar karşılaştırılması, böylece korkularının“üstüne gitme”si sağlanarak korkularını yenmesi amaçlanır. Bu tedavide doktor hastasına dışarıya çıkma, pazara gitme, taşıt araçlarına binme gibi hastanın, korku ve Panikleri nedeniyle yapamadığı etkinlikleri bir plan dahilinde en basitlerinden başlayarak “alıştırma ödevleri” olarak verir. Hasta basitleri yapabilir hale geldikçe zorlarına geçerek bütün korkulan durumlar bitinceye dek alıştırmalar sürdürülür. EN İYİ SONUÇ, BU İKİ ÇEŞİT TEDAVİNİN BİRLİKTE UYGULANMASI İLE ALINMAKTADIR. LÜTFEN UNUTMAYINIZ ! PANİK BOZUKLUĞU, KESİNLİKLE ÖLÜME, ÇILDIRMAYA YA DA FELÇ OLMAYA YOL AÇAN BİR HASTALIK DEĞİLDİR. DOKTORUNUZ ÖNERMEDİKÇE KORKULARINIZ İLE BAŞ ETMEK İÇİN KALP, TANSİYON, ÇARPINTI İLACI, VİTAMİN, SAKİNLEŞTİRİCİ YA DA ALKOL KULLANMAYINIZ YA DA “YA GEREKİRSE” DİYE YANINIZDA TAŞIMAYINIZ. SADECE DOKTORUNUZUN ÖNERDİĞİ İLAÇ YA DA İLAÇLARI KULLANINIZ. İLACINIZI DOKTORUNUZUN SÖYLEDİĞİ ŞEKİLDE VE DOZDA KULLANINIZ. O GÜN İYİ YA DA KÖTÜ OLMANIZA GÖRE DOZU AZALTIP, ARTIRMAYINIZ. TAMAMEN İYİLEŞSENİZ BİLE DOKTORUNUZA DANIŞMADAN TEDAVİNİZİ KESMEYİNİZ Herhangi bir yiyecek panik atakta etkili olmamaktadır. Psikolojik desteği psikolog ve psikiyatrislerden alabilirsiniz.
E.C. Elif Coşkun
Panik atak insanları çok zorlayan yoran bir hayat biçimidir. Peki panik atak ile nasıl baş edebiliriz? Genellikle panik atak yaşayan insanlar kalp krizi geçiriyormuş gibi hissederler ve yardım almazlarsa öleceğine inanırlar Hemen acile koşarlar. Öncelikle panik atak yaşayan kişi fiziksel sebepleri, sağlık sorunu olup olmaması konusunda kendisini kontrol ettirmeli ve bu ayrımı yapmalıdır. Eğer tüm tahliller sonucunda bir sağlık sorunu ortaya çıkmadıysa doktora gitme olayını bırakmak ile başlamalıdır. Çünkü kişi kalp krizi geçiriyorum düşüncesiyle her Doktora gitmesiyle panik atak düşüncesini Bir nevi rahatlatmış olur. Bir sonraki atakta tekrar doktora gitme ihtiyacı duyar. Bu kısır döngü panik atakta başlamış olur. Burada yapılması gereken atak geldiğinde kendimizi sakinleştirmeyi öğrenmek ve atak ile baş etme becerisi geliştirebilmektir. Insan bir defa panik atak geçirdikten sonra tüm dikkatini bedenine verir, eskiden olan belirtiler, küçük ağrılar ataktan sonra Sanki her an atak gelecekmiş hissiyatı verir. "Bayılacakmışım gibi geliyor, başım dönecekmiş gibi geliyor"... "sanki ve gibi" kelimeleri panik atakta en çok söylenen kelimeler arasındadır. Fakat gerçekten bayılma konusunda bir olay çoğunlukla gözlenmez. Olma ihtimali kişiyi kaygıya dehşete düşürür ve her an birşey olacakmış gibi tetikte bekler. Burada yapılması gereken her an birşey olacakmış gibi sürekli bedenine dikkatini vermeyi bırakmaktır. Kişi burada dikkatine verecek başka şeyler bulmalıdır. ?? Örneğin; panik atak halinde iken kişi etrafındaki eşyaları renkleri ile birlikte sayabilir. "yeşil koltuk, kırmızı dolap, beyaz duvar... gibi" burada kısa süreli değiştirilen Odak kişiyi rahatlatır. Panik atak halinde değil ise kişi Heyecanlı bir kitap okumaya başlayabilir. Bu şekilde aklına getirmeye çalışırken kişi dikkatini bedeninden kısa süreli olsa da ayırır. "Odak bedenden çevrilmiş olur" Insan panik atak halinde iken nefesi çok hızlı bir şekilde alıp vermeye başlar, burada kesin nefes kontrolü sağlaması çok önemlidir kontrol altına almakta zorlanan bir kişi kendini güvende hissettiği bir yer hayal etmesi istenir. " Bir sahil Kasabası, bir köy evi, bir bahçe, bir deniz kenarı veya geçmişte kendine çok iyi hissettiğin bir anı olabilir" Burası kişinin güvende olduğu yerdir en ince ayrıntısına kadar hayal edilmelidir. (ortamdaki ısı, Güneş, renk...) Bu güvenli yeri oluşturduktan sonra atak geldiğinde kişi burayı hayal etmesi istenir. Nefes kontrolü de güvenli yer hayal edilirken kişi sabitlemelidir. " Burnundan derin bir nefes alınır 5 saniye içinde tutarak sonrasında yavaşça bırakılır nefes egzersizi yapılırken gözler kapalı güvenli yer Hayal edilir." Panik atakların atlatılması öğrenildiğinde son olarak ve en önemlisi panik atağa sebep olan olayı bulmaktir. Panik ataklar hangi zamanda hangi ortamda ortaya çıkar? Hangi insanlarla beraberken ortaya çıkar? Bunlar cevaplandırıldıgında arka planda cevaplanmamış olan sorun ortaya çıkar ve en önemlisi bu sorunu çözüme ulaştırmaktır. Panik atak bu şekilde ortadan kalkar.
P.N. Psikolog Necla Eda GÜZELCE
Herhangi bir yiyeceğin panik atak tedavisinde kullanılıp sonuç alındığına dair bilimsel bir kanıt bulunmamaktadır. Uzmanlar panik atak gibi kaygı bozukluklarında tedavi süresince kafein alınmasının kısıtlanması faydalı olacaktır. Kafein içeren içecekler çay, kahve, kola... uyarıcıdırlar ve vücutta alarm durumu meydana getirirler bu durumda stresli ve kaygılı yaşam daha şiddetli algılanır. Psikiyatrist ya da psikolog kontrolünde bu durum kısıtlanabilir.Her gün düzenli şekilde en az yarım saat yürüyüş ya da egzersiz yapmak hormonal ve metabolik sistemin dengelenmesine ve kaygı seviyesinin azalmasına yardımcı olur. Bilişsel davranışçı terapi panik atakta nüksü önlemekte oldukça başarılı olan bir tedavi biçimidir.