Obsesif kompulsif bozukluk nedir?

Obsesif kompulsif bozukluk Nedenleri nelerdir? Obsesif Kompulsif Bozukluk tedavisi için uygulanan yöntemler nelerdir?

P.B. Psikolog BERAT HAZAR
Obsesif Kompulsif Bozukluk insan hayatını son derece etkileyen ve işlevselliği son derece bozabilecek bir bozukluktur. Obsesyonlar ve onu Bastırma için yapılan kompulsiyonlardan oluşur. Obsesyon mantıksız olduğunu bildiğimiz halde beynimizden geçmesine engel olamadığımız düşüncelerdir. Kompulsiyon ise onu Bastırma için yaptığımız davranıştır. Örneğin kapı kolundan mikrop kapacakmış düşüncesi bir obsesyondur. Ona bağlı olarak kapı kolunu tutmamak kompulsiyondur. Bu ikisinin birleşme sonucu ise Obsesif Kompulsif Bozukluk olarak ifade edilir.
P.N. Psikolog Necla Eda GÜZELCE
Obsesif kompulsif bozukluk, mantık dışı olduğunu bilindiği halde tekrar tekrar zihni meşgul eden kontrol altına alınamayan düşünceler ve düşünce takıntılarının sebep olduğu sıkıntının yok olması amacıyla bazı hareketleri defalarca yapmak şeklinde seyreden bir psikiyatrik bozukluktur. ' Obsesyonlar genelde tehdit, kompulsiyonlar ise bu tehdide karşi tedbirdir. Hasta genelde kompulsiyonlarin kendisinde kaygı oluşturması üzerine yardım talebinde bulunur. Kompulsiyonlar çok vakit alir, hastaya ve çevresine zarar verecek hale gelebilir. Anlamsız davranışlar kişinin çevresi tarafındanda farkedilir. ' Okb'de bu dört grup kombinasyonlar halindedir; 1) tekrarlayıcı ya da kaçınamadığı davranış 2)kaçtığı ya da kaçındığı davranış 3) tekrarlayıcı ya da kaçınamadığı düşünce 4) kaçtığı ya da kaçınamadığı düşünce Bilişsel terapistler, hastanın düşüncelerinin farkına varması, bu düşüncelerdeki bilişsel hataların incelenmesi yerine daha dengeli düşüncelerin konması, yeni düşünce örüntüleri için plan yapılması yöntemini kullanırlar.

Yineleyici düşünce ve davranışlara yol açan obsesif kompulsif bozukluk, tedavi edilebilir bir hastalıktır. Günlük hayatta takıntılı ve endişeli düşüncelerle bağlantılı olarak tekrarlayıcı davranışlar olabilmektedir. Bu takıntı ve endişeler kişinin saatlerini alıyor ve yaşantısını olumsuz yönde etkiliyorsa bu durum önemli bir rahatsızlığın varlığına işaret ediyor olabilir. Düşünmek istemediğiniz halde gün içinde defalarca zihninizi meşgul eden düşünceleriniz varsa veya düşünce takıntıları ve takıntıların getirdiği sıkıntılı hali azaltmak amacıyla aynı şeyi tekrar tekrar yapmaktan kendinizi alamıyorsanız obsesif kompulsif bozukluğunuz olabilir. Obsesif kompulsif bozukluk, mantık dışı olduğunu bilindiği halde tekrar tekrar zihni meşgul eden kontrol altına alınamayan düşünceler ve düşünce takıntılarının sebep olduğu sıkıntının yok olması amacıyla bazı hareketleri defalarca yapmak şeklinde seyreden bir psikiyatrik bozukluktur. Obsesif kompulsif bozukluk yani saplantı bozukluğu olan kişiler, istemsiz şekilde oluşan zihni tekrar tekrar kurcalayan kaygı verici düşünceler nedeniyle sürekli korku halindedir. Kaygı veren bu tür düşüncelerden kurtulmak isteyen saplantı bozukluğu olan kişiler kimi zaman kapının kilitli olup olmadığını tekrar tekrar kontrol eder, kimi zaman ocağı açık bırakmış olabileceği düşüncesiyle sık sık mutfağa kontrole gider, bazen de mikrop kapmaktan korktuğu için ellerini tekrar tekrar yıkar. Bu örneklerdeki gibi gerçekleşen bu tür davranışlar toplumda "takıntı" olarak değerlendirilse de bu durum psikolojik hastalıklardan bir tanesidir. Obsesif kompulsif bozukluk rahatsızlığı olan kişiler eğer zihinlerini kurcalayan düşünceler doğrultusunda ritüeller yani aşırı veyahut mantıksız bulunan ama yine de yapılan tekrarlayıcı davranışlar sergilemezse saplantı bozukluğu daha da kötüleşebilir. Bazen saatlerce süren saplantılar yüzünden kişilerin yaşam kalitesi düşer, kişi yapması gerekenleri yapamaz ve gün içinde çok fazla yorulur. Tedavi için tms cihazını öneririm. Psikolog, psikiyatrist, ilaç ve tms ile kombine bir tedavi size iyi gelecektir.

P.D. Psikolojik Danışman Elif COŞKUN
Biyolojik ve cevresel nedenlerden kaynakli oldugu dusunulen okb yani diger adiyla takinti hastaligi, insanların obsesyon adı verilen sürekli tekrar eden düşüncelere sahip olması ve bu düşüncenin kendisini rahatsız etmesinden ötürü, genellikle rahatlamak amacıyla, kompulsiyon adı verilen sürekli tekrar eden davranışlarda bulunmasıyla ilgili bir durumdur. Obsesif kompulsif bozukluğa (OKB) sahip hastalar, kontrol edemedikleri düşünceleri, korkuları saplantı halinde yaşarlar. Bu durum hem kendileri hem de çevresindekiler için son derece rahatsız edici olabilir.. Belirtilerde ise, Kirlenme korkusu Düzenli ve simetrik olma Kendisini veya sevdiklerinin zarar görmesine ait düşüncelere kapılma Başkalarının dokunduğu nesnelere dokunamamak Nesneler düzenli olmadığında strese girme El sıkışmaktan rahatsızlık duyma Sürekli el yıkama Aşırı temizlik takıntısı Mikroplardan korkma Sürekli duş alma isteği Sürekli bir şeyleri kontrol etme ihtiyacı duyma Bir şeyleri sayma Kilitlendiklerinden emin olmak için kapıları tekrar tekrar kontrol etme Kapalı olduğundan emin olmak için ocağı tekrar tekrar kontrol etme Belirli kalıplarda sayma Bir duayı, kelimeyi veya ifadeyi içten içe tekrarlamak... Gibi bir cok belirtiyi sıralayabiliriz. Tedavi için ise danisana karşı, ilac tedavisi, davranış terapisi ve tms cihazi ile yardımcı olunmaktadir.
P.Ş. PSİKOLOG ŞERİFE ÇINAR
Obsesif kompulsif bozukluk;obsesyon adı verilen takıntı düşünce fikir veya dürtüler ile kompulsiyon adı verilen yineleyici davranışlar ve zihin eylemlerden oluşan takıntılı düşüncelerin günlük yasami etkileyecek günlük aktiviteleri kısıtlayacak düzeye gelmesidir. Obsesif kompulsif bozukluğu olan kişiler kontrol edemedikleri yinelenen ve stres yaratan düşünceler korkular veya görüntüler nedeniyle huzursuz olurlar . Bu düşüncelerin yarattığı anksiyete bazı hareketleri ya da rutinleri acil olarak gerçekleştirme ihtiyacına neden olur ritüeller takıntılı düşünceleri önleme veya akıldan uzaklaştırma girişimiyle yapılır. Obsesif kompulsif sıklığı son yıllarda yapilan araştırmalarda her 100 kişiden 2-3unde görüldüğü saptanmış. Belirtileri ise toplumdan topluma kulturden kültüre değişiklik gösterebilir. Yaygın obsesyon belirtileri; pislik veya mikrop bulaşmasından korkma , başkasına zarar vermekten korkma, hata yapmaktan korkma, aşırı kuşku ve sürekli güvence ihtiyacı, düzen simetri kusursuz ihtiyacı, rezil olmaktan ve sosyal kabul edilemez bir şekilde davranmaktan korkma. Genetik nedenlerde okb hastalarının anne- babalarında ve diğer birinci derece akrabalarında OKBnin sik olarak görülmesi hastalığin genetik olabileceğini düşündürmektedir. Obsesif kompulsif bozukluğu nasil tedavi edilir? İLAÇ tedavisi, Psikoterapi(Bilissel- davranışçı tedavi )ve TMS tedavisi önerilebilir.
Z.Z. Zehra zehra
Bu tedavi yı gördükten sonra sicile işler mi bu yüzden yardım almayan insanlar var