Anksiyete nükseder mi? Anksiyete tekrarlar mı?

Covid-19un sebep olduğu ilk ölümün açıklanmasından sonra bir huzursuzluk hissettim. Bundan 3 ya da 4 gün sonra nefes darlığı başladı ama nefes alamıyor gibi değil de aldığım hava yetmiyormuş gibi hissediyordum.Ardından geçen 15 gün sonra sanırın çok sık nefes aldığımdan göğsüme bir ağrı girdi beraberinde sol kolumda ağrıdı.Kalp krizi mi geçiriyorum diye endişem arttıkça arttı. Ama ağrılar 7 gündür hafifleyerek devam ediyor yani kafamdaki seçenek elenmiş oldu. Geçmişte Anksiyete tedavisi görmüştüm. Kafama takılan şey şu an ki durumum eski tanımın nüksetmesi olabilir mi?Bunun için ne yapmam gerekiyor?

Yaygın Anksiyete Bozukluğu (YAB) olan kişilerde ise “sürekli, aşırı ve durumla uygun olmayan bir endişe durumu” söz konusudur. Aşırı endişe, kişinin günlük yaşamını olumsuz yönde etkiler ve hatta olağan yaşam etkinliklerini sürdürmesini engeller. Bu kişiler her durumda olası en kötü sonucu düşünürler, herşey kendi denetimlerinin dışındadır, iyi bir olasılık ya da geriye dönüş mümkün değildir. YAB’da aşırı endişe ve kaygı genellikle sağlık, aile, para ya da iş gibi konularla ilgilidir. Denetlenemez nitelikte olan endişe hali en az altı ay boyunca hemen hergün vardır ve gün boyunca sürer. YAB’nun yaşam boyu görülme sıklığı %5-6’dır. Başka bir deyişle, her 100 kişiden 5-6’sı yaşamlarının herhangi bir zamanın bu rahatsızlığı yaşayabilir. Yaşla birlikte kaygı duyarlılığı artar. YAB yaşlılıkta en sık görülen anksiyete bozukluğudur. YAB tedavi edilebilir bir hastalıktır. İlk yapılması gereken bir psikiyatri uzmanına başvurmaktır. İlk başvuruda kapsamlı bir psikiyatrik değerlendirmenin yanı sıra, bu belirtilerin herhangi bir fiziksel hastalıktan kaynaklanıp kaynaklanmadığını anlamak için bazı incelemeler yapılacaktır. Tedavi gören YAB’lı hastaların çoğunluğu tedaviden yarar görür. Psikoterapi ya da ilaç tedavileri uygulanabilir. Bu yöntemlerden birinin ya da birlikte uygulanmasının etkin olduğu gösterilmiştir. Hangi tür tedavinin size uygun olabileceğine doktorunuzla birlikte karar vermek yerinde olacaktır. Bir kişi için uygun olan bir tedavi, diğeri için uygun olmayabilir. YAB tedavisinde antidepresan ve anksiyolitik ilaçlar kullanılır. Bu ilaçlar depresyonun ve başka anksiyete bozukluklarının tedavisinde de kullanılır. YAB’da etkin oldukları iyi bilinmektedir. Tedavinin amacı kaygı ve gerginliğin hızla tedavi edilmesidir. Tedavide kullanılan ilaçların ciddi yan etkileri ve bağımlılık riskleri yoktur. YAB’da kaygı gidermeye yönelik kullanılan benzodiyazepin grubu ilaçlar yeşil reçeteyle verilmektedir. Bu grup ilaçlar da ancak “doktorunuzun önerdiği dozlarda ve sürede” kullanıldığında etkili ve güvenli kullanılabilir. İlaç tedavisinin etkisi birkaç haftadan önce başlamayacaktır. İlaç tedavisi belirtiler tamamen düzelene kadar sürmelidir. Tam düzelme sağlandıktan sonrada tedaviye en az 1 yıl daha devam edilmelidir. Yaygın Anksiyete Bozukluğu tekrar edebilir. Bunun için iyi bir psikoterapi alıp anksiyeteye karşı gelmeyi onunla başedebilmeyi öğrenmelisiniz.
P.Ş. Psikolog Şerife ÇINAR
Düşünüyorum, öyleyse korkuyorum. Herkes kaygılı, endişeli,gergin,korkmuş,sinirli veya paniklemiş hissetmenin neye benzediğini deneyimlerinden bilir. Genellikle kaygı sadece can sıkıcıdır,ama bazen sizi bir nevi felce uğratır ve yaşamınızda gerçekten yapmak istediğiniz şeyleri yapmaktan sizi alıkoyar. Minimum kaygı aslında yaşamın normal bir parçasıdır. Herkes günlük yaşam içinde değişik konularda kaygılanabilir. Aslında kaygı bir ölçüde bizim günlük sorunlarla baş edebilmemiz için hazırlıklı olmamızı bir tehlike durumunda da hızlı karar verip kurtulmamızı sağlar. Normalde bu tür kaygı hafiftir ve baş edilebilir düzeydedir. Normal olmayan sürekli aileniz , sağlığınız , kariyeriniz yada mali durumunuz ile ilgili endişelenirseniz. Mideniz bulanır ve sanki kötü bir şey olacakmış gibidir. Ama siz sorunun tam olarak ne olduğunu anlayamazsınız bu durum kaygının türlerinden olabilir. Bu durum sizi psikoterapi ya da ilaç tedavisine yönlendirebilir. Hangi tür tedavinin size uygun olacağını doktorunuzla birlikte karar vermek uygun olacaktır. Tedavinin bitmesinden sonra ani yaşanan olumsuz etkenler kaygının nüksetmesine sebep olabilir.
P.N. Psikolog Necla Eda GÜZELCE
Anksiyete (kaygı) çoğu insanın hayatının bazı dönemlerinde yaşadığı, korkuya benzeyen yoğun bir duygudur. Yaşanılan salgın hastalık sonrası gelen haberlere insanlar duygusal tepkiler gösteriyor ve kaygılanıyor. Bu dönemde özellikle panik atak, kaygı bozukluğu ve obsesif kompulsif bozukluk tanılı hastaların daha fazla etkilenmesi öngörülebilir. Ölüm haberinden sonra kaygı seviyeniz arttığı için fizyolojik belirtileriniz ortaya çıkmış olabilir. Endişeden uzak kalmak için: *Hijyen kurallarına uymak gibi kontrol edebileceğiniz her şeyi yapın ama edemeyeceğiniz şeyler için devamlı kaygı duyup hayatınızı kısıtlamayın *Sosyal ilişkilerinizi Canlı tutun (telefon konuşmaları, mesajlaşmak, görüntülü görüşme) Size daha iyi yardımcı olabilmemiz için kliniğimizi arayıp randevu alabilirsiniz.
E.C. Elif Coşkun
Anksiyete bozukluğu, kaygı duygusunun bir tehlike yokken kendini göstermesi, uzun süre devam etmesi ve çok güçlü hissedilmesidir ki böyle bir durum söz konusuysa tedavi gereklidir. Anksiyetesi olan kişiler çoğu zaman kendilerini kontrol edemez ve sakinleşemez. Kişi tedavi sonrasinda tekrar bir travma yaşarsa anksiyete tekrarı gerçekleşebilir. Örneğin : Ayrılma olaylarına aşırı duyarlılık Öfkeye ve bağımlılığa yatkınlık Çocukluk döneminde fiziksel veya cinsel istismar Stresli yaşam alanları Sorunlu bağlanma şekilleri Dağılma anksiyetesine yatkınlık... Gibi. Psikolojik terapi, ilaç tedavisi ve Tms tedavisi ile kaygı bozukluğu tedavisi gerçekleştirilmektedir.
P.B. PSİKOLOG BERAT HAZAR
Her tıbbı sorunda nüksetme ihtimali vardır amaç sanılanın bozukluğunu psikoterapi ile kökten çözüp nüksetme ihtimalini en düşük seviyeye çekmektir. Sağlıklı günler
Z.B. Zilan babur
Merhaba ben anksiyetem için 1 yıl boyunca psikiyatri tedavi gördüm durumum iyiye gitti ve ilaçları bıraktı bugün ise yeniden nüksediyor ne yapmam gerek